ISO waarde - Digitale fotografie tips

ISO waarde

Geplaatst op: 03-01-2009 - 10 reacties

Wat is ISO waarde?

ISO waarde staat voor de lichtgevoeligheid van de film/beeldsensor. Als er veel licht is, kan je met een lage ISO waarde bv 100 of 200 ISO een scherpe foto verkrijgen. Als het juist donkerder is en er weinig omgevingslicht aanwezig is, heb je vaak een hogere ISO waarde nodig om toch een scherpe foto te krijgen. (denk bijvoorbeeld aan 800 a 1600 ISO waarde). Het nadeel bij een hoge ISO waarde is dat er ruis optreedt naar mate je een steeds hogere ISO waarde kiest (zichtbaar vanaf ongeveer boven de 400 ISO).

Ruis

Als je een foto wilt laten afdrukken vanaf een A5, dan moet je niet hoger gaan dan 400 ISO. Dit omdat je dan de ruis zichtbaar gaat zien in de foto. Mocht je toch in het donker (of een omgeving met weinig licht) een foto willen maken met een ISO waarde niet hoger dan 400 ISO, dan is het aan te raden om een statief te gebruiken. Hierdoor zal er geen trilling ontstaan waardoor je geen onscherpe foto krijgt.

Remote gebruiken

Eigenlijk is het nog beter om je camera op een statief te zetten en de foto te maken met een remote (afstandsbediening) . Je kunt hiervoor ook een kijkje nemen in de tiplijst onder het kopje 'remote'. Hierdoor weet je 100% zeker dat er geen trillingen aanwezig zijn, want zelfs als je de ontspan knop indrukt ontstaat er al een trilling die je foto onscherp kan maken!

Mocht je bijvoorbeeld in een kroeg of discotheek mensen willen fotograferen zonder statief, dan is het aan te raden om wel een hoge ISO waarde te nemen en de ruis die er dan optreedt voor lief te nemen (mits dit natuurlijk acceptabel is). Je kan ook inflitsen met een externe flitser alleen moet je er dan wel op letten dat je flitscorrectie toepast en eventueel een bouncer (die gericht staat naar het plafon) om ervoor te zorgen dat alle mensen geen sneeuwmannetjes worden en je de omgevingssfeer behoudt. Let hier dus op!

Tips

Even alles op een rijtje: Bij veel licht een lage ISO waarde, denk aan 100 of 200 ISO max.

Bij weinig licht een hoge ISO waarde, maar er rekening mee houden dat er veel meer ruis op de foto aanwezig is door de hoge ISO waarde, denk aan 800 of 1600 ISO of dit verhelpen met een statief of externe flitser.

Hieronder een foto van een piano met een ISO waarde van 1600 (zie de hoge ruis in de foto).

Fotografie ISO waarde

Terug naar overzicht

10 reacties

Hoi,

Keurig duidelijk en simpel.

Je kan een hoge iso ook juist als een effect gebruiken ruis geeft dan een sfeer aan de foto

Geplaatst door: Ron op: 05-02-2009

Klopt ron, ik heb dat juist gedaan bij de piano foto!

Geplaatst door: Raymond op: 09-02-2009

Bij weing licht, hoge iso, hoezo? Weleens van lange sluitertijd gehoord?

Geplaatst door: H. Janssen op: 10-02-2009

Gedeeltelijk correct. Als je niet de mogelijkheid hebt om een statief/flitser te gebruiken en toch een vrij snelle sluitertijd nodig hebt ben je gebonden aan een hogere ISO waarde.

Geplaatst door: Raymond op: 10-02-2009

@H.Janssen
Zou je ook anders kunnen brengen.
En onderbouwen, daar hebben we wat aan.

Geplaatst door: Ron op: 10-02-2009

Ander trucje als afdrukmoment niet kritisch: 2 sec tijdschakelaar.

Geplaatst door: Gouke op: 18-02-2009

Misschien is een piano een slecht voorbeeld, omdat je de camera makkelijk op een statief kunt plaatsen. Bij deze situatie kun je de laagst mogelijke iso waarde toepassen.
Het is misschien handiger om te vertellen wat de minimale sluitertijd moet zijn, dan kun je gaan spelen met de iso waarden.

Geplaatst door: Fred Rike op: 18-05-2009

Beste Fred,

Daar heb je gelijk in. Eigenlijk is dit artikel bedoeld om uit te leggen wat je globaal kan doen als je geen statief op dat moment kan gebruiken.

Als je dat wel kan, kan je inderdaad met de sluitertijden spelen om alsnog met een lage iso waarde evengoed een perfecte belichte foto te verkrijgen.

Ik wil met de tijd een artikel schrijven over nachtfotografie en zal dan het verhaal van de minimale sluitertijden bij bepaalde omstandigheden mee pakken.

Groeten,

Raymond

Geplaatst door: Raymond op: 20-05-2009

hey ron,
eindelijk krijg ik wat duidelijkheid over die \"iso-waardes\". bedankt daarvoor.
dus; je kan een hoge iso-waarde gebruiken bij gebrek aan voldoende licht, statief of flitser?
en (verdergaand op het commentaar van H. Janssen) wanneer moet je dan een lange sluitertijd gebruiken?
bij een lange sluitertijd krijg je wel een \`oranje-gelig\` belichte foto (wel handig voor op feesten of dinés natuurlijk, dan behoud je de sfeer meer). maar om nu bv: op de top van de eifeltoren een foto te maken van het uitzicht mét iemand zelf op de voorgrond. wat moet je dan doen?? (of is dat dan nachtfotografie?)

groetjes

David

Geplaatst door: david op: 06-06-2010

Interessant om dit allemaal te lezen, maar ik had toch nog een vraagje.

Ik heb een Kodak Z710 IS en heb laatst foto`s gemaakt bij een concert. De ISO staat op 1600 maar de foto`s zijn vrij donker, misschien ook logisch bij een concert, en sommigen hebben een rode ruis.

Wat is nu de beste instelling voor deze camera in dergelijke situaties? Is ISO 1600 hier een goede instelling of moet dit lager/hoger.

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Groet,

Jos

P.S. Ik ben beslist geen fotografeerder.

Geplaatst door: Jos op: 05-03-2012