Diafragma - Digitale fotografie tips

Diafragma

Geplaatst op: 27-12-2008 - 18 reacties

Wat is diafragma?

Diafragma is een verstelbare opening tussen de lens en de sluiter, waardoor het licht op de beeldchip valt. Hoe groter de opening, hoe meer licht er op de beeldchip terecht komt. De opening van wordt aangegeven in F-getallen namelijk F-stops zoals F2.8 F3.5 F5.6. Hoe groter het F getal, des de kleiner is het diafragma. Bij een hoog F getal spreken we van een klein diafragma en bij een laag F getal spreken we van een groot diafragma. Elke op een volgende F stop laat half zoveel licht door op de beeldchip.

Scherpte / diepte

De scherpte/diepte van een foto wordt onder andere bepaald door het diafragma.

Je zal merken dat als je een grote F waarde neemt (klein diafragma) de gehele foto inclusief de achtergrond (onderwerpen) allemaal scherp zijn.

Bij een laag F getal (groot diafragma) zal de achtergrond onscherp zijn en het onderwerp waarop is gefocust zal alleen scherp zijn (zie de foto's voor het verschil).

Fotografie diafragma
Foto van een kat met een diafragma van F5.

Fotografie diafragma
Foto van eendjes met een diafragma van F10.

Bij de kat is een diafragma van F5 gebruikt en bij de eendjes een diafragma van F10. Bij de eendjes is de achtergrond dus ook gewoon scherp.

Update (01-02-2009):

Ik heb twee foto's gemaakt met een hoog diafragma en een laag diafragma. Nu kun je het verschil erg goed zien!

Fotografie diafragma
Hoog diafragma/laag diafragma getal.

Fotografie diafragma
Laag diafragma/hoog diafragma getal.

Aanvullingen en commentaar zijn altijd welkom.

Terug naar overzicht

18 reacties

Raymond kan jij mij misschien vertellen welke lens ik het beste kan nemen om zo`n foto te krijgen als bij die kat?

Alvast bedankt.

Geplaatst door: Anneke van helen op: 12-01-2009

Beste Anneke,

Het beste is om een tele lens te nemen. Ik heb zelf een 75-300mm genomen bij de kat. Dat werkte bij mij erg goed!

Geplaatst door: Raymond op: 22-01-2009

Hoi Raymond, wat zijn ongeveer de (start) uitgangspunten in bepaalde situaties mbt het diafragma? Bv. landschap, natuur, portret?

Geplaatst door: Richard op: 29-01-2009

Beste Richard,

Uitgangspunten naar mijn mening zijn:

- Landschap, laag diafragma (hoog diafragma getal), focus zoveel mogelijk punten, zodat alles strak op de foto staat.

- Portret, hoog diafragma (laag diafragma getal), focus enkele punten (bijvoorbeeld 1 of 2, liefst op de ogen want die spreken het meeste aan) zodat de persoon zelf alleen strak op de foto staat.

- Natuur, ja dat is wat je zelf wilt. Wil je bijvoorbeeld alleen een vogel op een tak strak hebben en de rest niet dan geld het zelfde als bij portret en alles scherp als bij landschap.

Ik hoop dat ik je vraag zo een beetje heb kunnen beantwoorden en anders hoor ik graag wat nog niet duidelijk is.

Groeten,

Raymond

Geplaatst door: Raymond op: 29-01-2009

Raymond, bedankt voor het duidelijke antwoord! Groetjes, Richard

Geplaatst door: Richard op: 29-01-2009

Hoi Raymond

Mag ik vragen welke sluitertijden jij hebt gehanteerd?
dank!

Groet

Geplaatst door: Caroline op: 09-02-2009

Hoi Caroline,

Bij de foto van de kat had ik geluk dat ik deze buiten had genomen en er dus veel licht aanwezig was. Deze heb ik genomen met 1/125s op 190mm met ISO 100 en F5.

De foto met de eendjes is bijna het zelfde.

Echter de foto`s die ik binnen heb genomen om het verschil van een laag en hoog diafragma te laten zien, heb ik beide op een statief genomen.

Binnen heb je minder licht en als je een laag diafragma (hoog diafragma getal, dus alles scherp) wilt hebben zit je meestal gebonden aan minder licht en dus een langzamer sluitertijd.

Bij een laag diafragma heb ik de volgende instellingen gebruikt: F22, sluitertijd 0,60s , iso 100 en 28mm.

Bij een hoog diafragma heb ik de volgende instellingen gebruikt: F3.5, sluitertijd 1/50s , iso 100 en 28mm.

Ik hoop dat ik hiermee je vraag heb beantwoorde en anders hoor ik graag of je nog andere vragen hebt!

Groeten,

Raymond

Geplaatst door: Raymond op: 09-02-2009

Zie ik toevallig een Ikea tafel op de laatste foto`s? :)

Geplaatst door: Ronald op: 23-08-2009

Nee geen ikea tafel maar wel een ikea schilderij op tafel:)

Geplaatst door: Raymond op: 23-08-2009

mooie en heldere uitleg
dank je wel

Geplaatst door: ocean op: 08-02-2010

Hallo,

Ik ben al enige tijd aan het zoeken, proberen en vaak mislukken met mijn canon (SX20IS)om een foto met scherp onderwerp en wazige achtergrond. Ik zet het diafragma op F2.8, maar toch lukt het me niet om een achtergrond wazig te krijgen.
Ik heb al geprobeerd dicht bij het onderwerp te staan, ver en inzoemen. Maar niets lijkt te lukken.
Heb je nog tips? dank je

Geplaatst door: Ellen op: 25-03-2010

Hallo Raymond,
Ik ontdek je site nu pas (2010). Prima uitleg over van alles! Bij diafragmauitleg heb ik één suggestie: in plaats van hoog en laag diafragma: groot en klein diafragma (het gaat tenslotte om een opening!),met respectievelijk laag en hoog diafragmagetal ...
Groeten. Irene

Geplaatst door: Irene Bloemen op: 27-04-2010

Het diafragmagetal (F-waarde) is de verhouding tussen de brandpuntsafstand van de lens (f) en de diameter van de opening (D en is gedefinieerd als f/D. Dit verklaart waarom een grotere opening leidt tot een kleinere F-waarde.

Geplaatst door: René op: 12-11-2010

oefenen met diafragma

als je het object maan neemt met telelens vanaf 600mm, liefst prime (dus geen zoom) en je stel in, het minimale diafragm instelpunt en ga telkens per stap het diafragma verkleinen. Klik van elke waarneming een foto. Het gebruik van een teleconverter levert de coatingkleur van je lens op, een storend effect. De maan van een heldere planeet naar een nauwelijks zichtbaar maar met zichtbare kraters.
Vergeet niet een driepoot te gebruiken en vergeet je liveview niet uit te zetten.

Geplaatst door: guus parmentier op: 07-01-2012

Hallo Raymond , had eens een vraagje .
Zou jij me enkele types van lenzen kunnen geven die perfect kunnen gebruikt worden voor sportacties.
Mijn zoon is namelijk al 2 maal belgisch kampioen Taekwondo en zou graag zijn sportprestaties vast leggen , digitale fotografie heeft me altijd geintreseerd , dus bij deze lijkt me dit een unieke kans om er eens serieus mee bezig te zijn.
Het is een koreaanse gevechtsport , zeer snelle bewegingen en altijd in een zaal.
Ik hoop dat je me kan helpen de juiste lens keuze te vinden.
Alvast bedankt.

Geplaatst door: patrick op: 03-03-2012

amai raymond , als jij altijd zo snel reageerd dan zijn er mensen bij die al een baard van sinterklaas hebben , wat is dat voor iets.

Geplaatst door: van de cappelle patrick op: 01-04-2012

rfghe

Geplaatst door: sfe op: 20-04-2012

F***K raymond

Geplaatst door: van de cappelle patrick op: 01-10-2012