Brandpuntafstand - Digitale fotografie tips

Brandpuntafstand

Geplaatst op: 13-12-2008 - 8 reacties

Wat is brandpuntafstand?

De brandpuntafstand is de afstand in millimeters tussen de CCD sensor van een digitale camera en het midden van de lens. Een lange brandpuntafstand levert een tele-effect op en een korte brandpuntafstand levert een groothoek op.

Er zijn twee verschillende soorten objectieven die twee verschillende soorten brandpuntafstanden hebben, namelijk:

1. Objectieven met een vaste brandpuntafstand (bijvoorbeeld 60mm).
2. Objectieven met een variabele brandpuntafstand (bijvoorbeeld 28-105mm).

Vast brandpuntafstand

1. Objectieven met een vaste brandpuntafstand kunnen niet in of uit zoomen. Dit houdt in dat wanneer het onderwerp beter in beeld gebracht moet worden, de fotograaf een stap verder of dichterbij moet doen. Het voordeel van dit soort lenzen is dat ze ten eerste goedkoper zijn dan de zoomlenzen en dat ze meestal een hogere licht opbrengst hebben (minder licht nodig om toch in donkerder weer een scherpe foto te maken).

Variabele brandpuntafstand

2. Objectieven met een variabele brandpuntafstand kan je mee in en uit zoomen. Het voordeel is dat de fotograaf op zijn plaats kan blijven staan en meer naar het onderwerp toe kan zoomen of juist uit zoomen. Het nadeel is dat deze lenzen een stuk duurder zijn en meestal een lage licht opbrengst hebben, waardoor je met weinig licht moeilijk een scherpe foto kan krijgen.

Cropfactor

Er speelt nog een factor mee als het om het brandpuntafstand gaat en dat is de cropfactor. De cropfactor betekent dat de camera niet full frame is (beeld 1 op 1 wordt geprojecteerd op de beeldchip). Dat betekent dat het beeld met een factor (cropfactor) bijvoorbeeld bij een Canon camera 1.6 verkleind wordt geprojecteerd op de beeldchip (bij Nikon is dit bijvoorbeeld 1.5).

Om je brandpuntafstand uit te rekenen moet je de waarde die op je lens staat vermeld vermenigvuldigen met 1.6 (bij een Canon camera) om op de juiste brandpuntafstand te komen. Camera's die wel full frame zijn daar wordt het beeld 1 op 1 op de beeldchip geprojecteerd. Hier heb je dus geen factor verkleining (cropfactor).

Hieronder een afbeelding ter verduidelijking:

Uitleg brandpuntafstand

Commentaar en aanvullingen zijn altijd welkom!

Terug naar overzicht

8 reacties

Alle lof voor deze site. Dit theoretische onderwerp is echter lastig en dat blijkt. De beeldchip bevindt zich gelukkig niet in het brandpunt van de lens, zoals in de tekening, maar daar achter. Wanneer de camera op de zon gericht zou worden, zou er even later rook uit komen en dat is gelukkig niet zo.

De brandpuntsafstand van digitale spiegelreflexcamera`s is wel degelijk de op de lens vermelde afstand, ook op camera`s met een cropfactor. Om op een kleinbeeldcamera of een full-frame digitale camera dezelfde kijkhoek te genereren, is daarvoor een lens nodig met een brandpuntsafstand die de cropfactor maal zo groot is.

Het beeld wordt dan ook niet verkleind geprojecteerd op de beeldchip. Zou een lens van een kleinbeeldcamera op een camera met cropfactor geplaatst worden (wat soms gewoon mogelijk is), dan beland een kleiner oppervlak van het beeld op de beeldchip, wat dus feitelijk een vergroting oplevert.

Geplaatst door: René op: 12-11-2010

Mooi uitgelegd, dank u wel

Geplaatst door: Ivo op: 29-04-2011

een Fullframe objectief heeft een grotere beeldcirkel dan een DX objectief, vandaar de deelvergroting.Id `t niet?

Geplaatst door: Edu Wilten op: 10-11-2011

hallo ik ben homo.

Geplaatst door: Stefan op: 10-01-2012

Hallo Ik ben kirsten en ik heb een klitpircing

Geplaatst door: Kirsten op: 10-01-2012

Hallo ik ben een geile neger!!!!!!

Geplaatst door: chenna op: 10-01-2012

Hallo Stefan waar woon je

Geplaatst door: senna op: 13-01-2012

wat hebben een homo,een klitpircing en een geile neger te maken met de brandpuntafstand te maken?

Geplaatst door: wim op: 20-02-2012