Autofocus (AF), Al Servo, One-Shot AF, Al Focus AF en Al Servo AF - Digitale fotografie tips

Autofocus (AF), Al Servo, One-Shot AF, Al Focus AF en Al Servo AF

Geplaatst op: 06-12-2008 - 6 reacties

Wat houdt autofocus (AF in?

Autofocus is een automatische scherpstel functie van het objectief. Dit regelt automatisch de juiste afstand van het objectief tot aan het onderwerp. Dit gebeurt door bijvoorbeeld een passieve contrastmeting via de CCD of een actieve infrarood straal. Hierdoor wordt het object scherp gefotografeerd.

AF selectie

Tegenwoordig hebben de wat betere digitale camera's meerdere AF punten waarmee je 1 of meerdere punten kan scherpstellen met de autofocus (Bekijk af selectie foto). Dit betekent dat je bijvoorbeeld 1 of meerdere objecten scherp op de foto kan krijgen en evengoed nog een onscherpe achtergrond kan creeren.

Je hebt drie verschillende AF mogelijkheden namelijk:

1. One-Shot AF
2. Al Focus AF
3. Al Servo AF

One-shot AF

1. One-Shot AF is ideaal voor niet bewegende onderwerpen. Als je de ontspan knop half indrukt stelt de autofocus scherp. Het handige hiervan is dat als u de ontspan knop half ingedrukt blijft houden en u een ander onderwerp kiest, de camera nog steeds scherp gesteld staat op het oude onderwerp. U kunt dus de autofocus vergrendelen.

AF selectie

Al Focus AF

2. Al Focus AF kunt u het beste gebruiken bij onderwerpen die plotseling kunnen bewegen (denk bijvoorbeeld aan een kat of konijn). Als u de ontspan knop half indrukt zal de camera scherpstellen (net als bij One-shot AF). Wanneer het onderwerp begint te bewegen schakelt de autofocus over op Al Servo AF. Dit betekent dat de camera continu zal blijven scherpstellen.

Al Servo AF

3. Al Servo AF is geschikt voor bewegende onderwerpen zoals sportfotografie. Als u de ontspan knop half indrukt word de scherpstelling en belichting continu aangepast.

Ik hoop dat hierdoor een beetje duidelijk is wat autofocus is en wat je er allemaal mee kan en wanneer je welke instellingen moet gebruiken. Commentaar of aanvullingen zijn altijd welkom!

Terug naar overzicht

6 reacties

Erg nuttig artikel! Ik wist niet waarvoor de verschillende focussen diende maar nu dus wel. Bedankt!

Geplaatst door: Bert de vries op: 21-01-2009

Bedankt voor je bericht Bert.

Geplaatst door: Raymond op: 23-01-2009

Hartelijk dank voor dit artikel en al je anderen!
Snapte nog niet zo veel van fotografie en wil er binnenkort mee beginnen en dit helpt me zeker op de goede weg!
Erg duidelijk allemaal!

Geplaatst door: Roy op: 26-08-2009

Graag gedaan Roy, daar doe ik het voor :)

Geplaatst door: Raymond op: 26-08-2009

Nuttig!
Thanks!

Geplaatst door: PRB op: 14-05-2010

Ik schaam me rot, ben lid van een fotoclub, kan aardig foto`s maken, maar heb hier nooit bij stil gestaan en wist het ook niet....
THANKS!

Geplaatst door: Sjaak op: 30-09-2012