Nachtfotografie - Digitale fotografie tips

Nachtfotografie

Geplaatst op: 23-05-2009 - 17 reacties

Nachtfotografie

Zoals het woord al zegt probeer ik in dit artikel uit te leggen hoe je het beste nacht foto's kan maken.

Om te beginnen heb je voor je camera een statief (tripod) nodig. Zodat je de camera op een vaste ondergrond neer kan zetten. Heb je geen Tripod statief dan kan je de camera bijvoorbeeld op de grond of een ander voorwerp neerzetten. Hierdoor zorg je ervoor dat je camera een vaste ondergrond heeft. Het is hierbij van belang dat je een remote of een timer op de camera gebruikt. Dit omdat als je geen remote of timer zou gebruiken, je hand bij het indrukken van de ontspanknop al een lichte beweging maakt en je daardoor dus geen scherpe foto krijgt. De lens keuze is niet zo heel erg belangrijk. Wil je alles om je heen op de foto, dan neem je een groothoek. Wil je juist wat verder inzoomen dan neem je een telelens.

Nachtfotografie, een foto in het donker.

Instellingen / richtlijnen

ISO waarde

Er zijn een aantal basis instellingen / richtlijnen bij nachtfotografie. Als ISO waarde zou ik kiezen voor maximaal 100 ISO. Hierdoor heb je de minste ruis op de foto. Bij nachtfotografie (omdat er veel zwart in voorkomt) zie je al snel ruis als je voor hogere ISO waarden kiest. Omdat je toch wel een groot gedeelte van de foto scherp wilt hebben zou ik voor een diafragma gaan van minimaal F11 of hoger. Mocht je de Av stand gebruiken op je camera dan zal automatisch de beste sluitertijd hierbij gekozen worden, maar over het algemeen kom je toch op een sluitertijd van minimaal 10 seconden tot wel een minuut.

Nachtfotografie, een foto in het donker.

UV Filter

Wat ook niet erg onbelangrijk is, is dat veel fotografen een UV Filter gebruiken op hun lens. Haal deze eraf bij nachtfotografie! Dit omdat je hiermee voorkomt dat je flares van omgevingsverlichting krijgt (als deze aanwezig is).

Sluitertijd

Zoals eerder aangegeven, als je de Av stand gebruikt, berekend de camera zelf welke sluiterijd je moet gebruiken bij de gekozen diafragma. Als je alles zelf wilt instellen en je een diafragma gaat gebruiken van minimaal F11 dan zit je toch wel minimaal op een sluitertijd van 10 seconden. Als je dit niet doet resulteert dit in een te donkere foto. Let wel op dat de foto altijd lichter lijkt op je LCD scherm! Neem daarom voor de zekerheid altijd een paar extra foto's met ieder een wat langere sluitertijd. Je zult dan zien op je pc dat er zeker weten een perfecte belichte foto bij zit!

Nachtfotografie, een foto in het donker.

Terug naar overzicht

17 reacties

Hartelijk dank voor de simpele uitleg!
mvg Lizzy.

Geplaatst door: Lizzy Robbertsen op: 11-09-2009

Goed begrijpbare uitleg, nu nogeven toepassen.

mvg Jos

Geplaatst door: jos.poelmans op: 07-10-2009

dank voor het kort en perfecte uitleg.

m.v.g
MO

Geplaatst door: mo op: 23-10-2009

vooral de tip van de uv filter was nieuw voor mij dat ga ik meteen uit proberen.

met vriendelijke groet

Bert de Graaf

Geplaatst door: stockfotografie de Graaf op: 27-10-2009

kei bedankt voor deze simpele en logische uitleg.

Geplaatst door: Karel van Hout op: 09-11-2009

Dit wilde ik weten; niet meer en niet minder.

Bedankt

Geplaatst door: Fred Joosten op: 09-01-2010

bedankt voor de tip heb het uitgepobeert.
werkt goed,heb al wat leuke reacties gehad.
enorm bedankt!

mvg william

Geplaatst door: william op: 07-02-2010

Mooie simpele uitleg.

Geplaatst door: Clemens Lettinck op: 14-07-2010

Hartelijk bedankt voor de simpele, maar zéér duidelijke uitleg met voorbeelden. Ik hoop dat ik het snel kan toepassen, want mijn vorige foto was dus veel te geel en veel te veel ruis erop:

http://www.autogespot.com/nl/viewimages.php?id=c214748364825112010125940

http://www.autogespot.com/nl/viewcars.php?spotter=Spykerforce

Greetz

Geplaatst door: Alex op: 28-11-2010

Alles goed en wel, maar er wordt voorbij gegaan aan wát voor een soort nachtopname gewenst is. de term nachtopname biedt meerdere perspectieven, die ik hier in het forum nagenoeg mis. voorbeeld: als ik rond schemertijd een wandeling maak, zien mijn ogen ( mijn waarneming) heel iets anders dan ik te zien krijg wanneer ik alle tips toepas... ik ben op zoek naar het ECHTE nachtbeeld, en niet naar ( bijvoorbeeld) de hier geplaatste voorbeelden)wat nu? Vriendelijke Groet, Robby, Hoorn.

Geplaatst door: robby rijkhoff op: 10-12-2010

goede uitleg

Geplaatst door: oude voshaar op: 22-12-2010

kan ik die tips ook gebruiken voor nachtdieren
en vogeks

Geplaatst door: ben op: 31-12-2010

ik heb ondertussen de canon s95 in huis, en die maakt foto`s zoals ik eigenlijk zocht,schemerachtig, zonder enig probleem, al zal ik zelf met behulp van photoshop nog wat moeten bijwerken (Ctrl-M)ik heb net in S`Hertogenbosch een kleine cursus verfbehandeling gedaan,bij Quadratura en daarmee weer veel over kleur opgestoken, wat óók in de fotografie een must is!
kennis blijkt op vele fronten onontbeerlijk dus luiheid moet de deur uit mensen : )
vriendelijke Groet!

Robby, Hoorn

Geplaatst door: robby.rijkhoff op: 05-02-2011

Dit is wel nice! :D Ik vind het rommelen met ISO nog wel lastig, vooral omdat mn nex5 de neiging heeft om bepaalde instellingen te onthouden zelfs als je dat niet wilt... :`)

Veel oefenen is key natuurlijk! :) Thanks voor de info.

Geplaatst door: Finn op: 23-02-2011

Heb het net gelezen over nachtfotogr. Super en duidelijk uittleeg,kort maar krachtig,nu oefennen.
mvg.Erika

Geplaatst door: ERIKA op: 04-04-2011

Laatst ook ergens gelezen dat als je fotografeert met een statief, je de image stabilizer uit moet zetten.

Geplaatst door: Nico op: 24-08-2011

heldere en goede uitleg , ga het zeker uitproberen!!

Geplaatst door: granny op: 30-09-2011