Groothoeklens - Digitale fotografie tips

Groothoeklens

Geplaatst op: 26-02-2009 - 23 reacties

Groothoeklens

Een groothoeklens is een lens met een korte brandpuntsafstand. Dit betekent dat de afstand tussen de sensor en objectief / lens erg kort is.

We spreken in de fotografie over groothoek als de lens een brandpuntsafstand van 24mm of korter heeft (bij 35mm film camera's). Bij de niet full-frame ( kleinere sensor dan de 35mm camera's ) digitale camera's betekent dit dat je 24mm door de cropfactor moet delen (1,5 bij nikon en 1,6 bij canon). Dan kan je er vanuit gaan dat bij de niet full-frame digitale camera's je bij 16mm kan spreken van groothoek.

Standaard wordt bij de meeste digitale camera's een kitlens toegevoegd die bijvoorbeeld 18-55mm zoals bij de Canon 400D. Je kan in principe al van groothoek spreken als je de 18mm stand gebruikt.

Uitleg brandpuntsafstand

Een nadeel met een groothoeklens is dat alles erg klein wordt. Als je een foto aan het maken bent van een omgeving (bijvoorbeeld huizen en weiland), dan worden de huizen in vergelijking kleiner op de foto. Je moet er dus op letten dat wanneer je groothoek gaat gebruiken je vrij dicht op het onderwerp gaat zitten om de beste beeldresultaten te verkrijgen.

Nog een nadeel is dat wanneer je groothoek gaat gebruiken is dat er veel "lege ruimte" in de foto komt. Dit omdat je meer ruimte om je heen fotografeert.

Foto gemaakt door een groothoeklens

Het grote voordeel is dat wanneer je goed dichtbij je onderwerp zit, het onderwerp uit de foto springt en ook wat groter lijkt. De achtergrond wordt juist verkleind. Hierdoor kan het onderwerp echt uit de foto springen wat een super gaaf effect kan geven. Maar let dus wel op dat je dichtbij je onderwerp bent en dat er dus weinig ruimte er omheen is als je de foto maakt.

Je hebt twee typen groothoeklenzen namelijk:

  • 1. Lineaire groothoeklenzen
  • 2. Fisheye groothoeklenzen

Nikon groothoeklens        Fisheye groothoeklens
Nikon 14mm en een Fisheye groothoeklens.

1. Lineaire groothoeklenzen zorgen ervoor dat rechte lijnen ook daadwerkelijk recht worden weergegeven op de foto. Alsmede dat het gehele beeld gevuld wordt.

2. Fisheye groothoeklenzen daarin tegen zorgen ervoor dat rechte lijnen in het midden van de lens recht worden weergegeven maar aan de buiten rand van de lens wordt alles extreem omgebogen.

Foto gemaakt met een fisheye groothoeklens

Foto gemaakt met een fiseye groothoeklens.

Terug naar overzicht

23 reacties

Hallo Raymond,

Ik heb een sony-a350 met een 18-55 lens
Deze is dus al een groothoek?
Hier spreekt een leek!

mvg
Paul

Geplaatst door: Paul op: 01-08-2009

Hoi paul,

De 18-55 lens is de standaard kitlens.
De minimale mm is 18mm bij deze lens en dat is groothoek.
18mm is meestal wel genoeg groothoek voor de meeste toepassingen.

Als je bijvoorbeeld aan landschapsfotografie wilt doen zou ik 10-22mm aanbevelen. Je krijgt dan meer op de foto. Maar 18mm is dus voor de meeste fotografie genoeg groothoek.

Groeten,

Raymond

Geplaatst door: Raymond op: 01-08-2009

De getoonde nikon is een 14mm objectief zonder zoom. De bedoelde 14-24 FX f2.8 is aanzienlijk anders van vorm

Geplaatst door: Maikel op: 07-08-2009

Beste Maikel,

Bedankt voor je correctie, we hebben het aangepast.

Groeten,

Raymond

Geplaatst door: Raymond op: 07-08-2009

Hallo,

ik doe momenteel veel studiofotografie en fotografeer met de canon 40D, waar ik zeer tevreden over ben. De lens die ik daarbij gebruik is een 24-104mm (de EW-83H van Canon) Super lens, maar wanneer ik meerdere mensen in m`n studio moet fotograferen, kom ik nog wel eens wat in de problemen. Ik krijg net iedereen in beeld. Ruimte om verder naar achteren te lopen is er echter ook niet meer..... Nu overweeg ik een andere lens erbij te gaan kopen, maar heb geen enkel idee welke daar het beste voor zou zijn. Zou iemand mij daarbij kunnen helpen?
Groet, Ageeth

Geplaatst door: Ageeth op: 14-09-2009

Beste Ageeth,

Ik zou de Canon 10-22mm kunnen aanbevelen.
Ik werk zelf voor 99% met de 24-104mm maar merk dat ik ook soms wat groothoek te kort kom.

Ik heb een keer de 10-22mm mogen testen en die beviel uitstekend, goede kwaliteit maar daar betaal je dan wel voor (699 euro).

Let wel op dat onder de 24mm je veel bolling krijgt ivm de grote groothoek die je gaat gebruiken.

Groeten,

Raymond

Geplaatst door: Raymond op: 14-09-2009

Dankjewel. Zal me daar eens in verdiepen. Wacht nog even tot de zoomexperience. Daar heb je altijd erg veel leuke aanbiedingen. Wie weet zit deze lens er ook wel bij!
Begrijp dat deze dus ook geschikt is voor studio?
Groet Ageeth

Geplaatst door: Ageeth op: 14-09-2009

Deze is ook geschikt voor studio.
Alleen zoals ik in mijn eerdere bericht al vermelde, moet je goed opletten wanneer je extereme groothoek gaat gebruiken (onder de 16mm bijvoorbeeld), want je kan dan flinke vertekeningen krijgen. Nou is hier ook wel weer software voor om dat te corrigeren.

Ik zou hem als ik jouw was eerst is een dagje huren, dan weet je zeker of het wel of niet bevalt.

Groeten,

Raymond

Geplaatst door: Raymond op: 15-09-2009

Hallo Raymond,

Met wat voor lens zet je nu eigenlijk het beste een groep van zo`n 50 personen op de foto? In bezit van een Canon eos 450 D Ik heb een vastebrandpunt 50mm Canon 1,8 ; een groothoek Tokina 12-24 mm; een kitlens 18-55 mm canon en een 55-200 kitlens canon. Ik vind dat ik bij de kitlensen wel wat last heb van abberatie, met name bij groepsfoto`s.

Het is best wel lastig met zo`n grote groep en flink wat kinderen, dus tijd om goed te experimenteren is er dan niet! ;)
Groetjes van Nynke

Geplaatst door: Nynke op: 01-10-2009

Beste Nynke,

Voor een grote groep zou ik eerder de 12-24mm gebruiken als je alles er goed op wilt hebben.

De kitlenzen zijn vaak van minder kwaliteit dan de andere lenzen die je noemt.
Als je alle ruimte hebt zou ik de 50mm 1.8 proberen, maar voor 50 personen zou dit betekenen dat je heel ver weg moet gaan staan (dus dan toch maar de 12-24mm denk ik).

Groeten,

Raymond

Geplaatst door: Raymond op: 02-10-2009

Hallo Raymond
Ik heb een Canon Powershot SX 200IS(compact) op het oog. Hij heeft een 28mm groothoeklens met 12x optische zoom. Is hier daadwerkelijk sprake van groothoek? Idem voor de Samsung WB550 met 24mm groothoeklens.

met vriendelijke groet,

Anjo

Geplaatst door: Anjo op: 06-12-2009

Beste Raymond,

Voor de makelaardij gebruik ik een camera met groothoeklens. Dit om kleinere ruimtes goed op de foto te krijgen. Ik maak nu gebruik van een Panasonic DMC-TZ3 met 28mm groothoeklens. Met deze camera krijg ik kleine ruimtes als badkamer en toilet niet goed op de foto. Ik wil graag een andere camera kopen met meer groothoek. Mijn dilemma is dat ik geen professionele camera met opschroefbare groothoeklens wil kopen. Dit geeft geen eerlijk beeld van een huis en draagt bij tot een valse voorstelling/presentatie. Heeft u een suggestie voor mij met welke camera of welk formaat groothoeklens ik het beste af ben om een ruimte goed op de foto te krijgen, maar wel eerlijk in je presentatie te blijven?

Alvast mijn dank voor je hulp.

Groet, Robert Haverkort

Geplaatst door: Robert Haverkort op: 10-12-2009

Hoi Raymond,

Ik ben momenteel in het bezit van een Tamronlens 18X200 mm, beetje groothoek en tele.
Ik denk na over de aanschaf van een groothoek
10x20mm om groepen te fotograferen. Is dit aan te raden of is 18x200mm al genoeg? Alvast bedankt voor je reaktie.

mvg
Paul

Geplaatst door: Paul op: 28-02-2010

is raymond op vakantie?

Geplaatst door: rob op: 27-08-2010

Ik heb een Pension in Oostenrijk en nu zoek ik een compacte digitale camera met een groothoek waarbij ik alle ruimtes, badkamers, slaapkamers, etc goed op de foto kam krijgen. De foto`s worden meestal op internet geplaatst dus de resolutie is niet zo belangrijk.

Heeft iemand nog een goede tip voor mij?

Geplaatst door: Rob op: 07-11-2010

Mijn vraag als leek: Ik gebruik al jaren een Fuji Finepix S5600. Nu wil ik graag een groothoeklens en zit dan te dneken aan Fuji S3300. Ga ik er hiermee genoeg op vooruit? Ben puur huis-, tuin- en keukenamateur. Maar zie het verschil tussen mijn foto`s en dezelfde foto`s met groothoek duidelijk.
Heb geen honderden euro`s te ebsteden, vandaar mijn keuze. tenzij het geen echte vooruitgang is natuurljk, dan zoek ik liever iets anders. Ben wel erg tevreden over de kwaliteit van de foto`s van de Fuji.
iemand een goede tip?

Geplaatst door: Sigrid op: 03-11-2011

hoi , ik ga een cruise maken naar noorwegen en denk erover een groothoeklens te kopen zodat ik meer beeld zoals de gebieden met fjorden ed op beeld kan krijgen krijgen? ik heb een eos 60d welke lens rade jullie aan?

Geplaatst door: Tonny op: 16-01-2012

Ik heb ook een vraagje, ik ga binnenkort een groep van 12 fotograferen.. welke lens is hier het meest voor geschikt als ik ze voluit wil fotograferen?

Geplaatst door: DPA op: 30-01-2012

@Tonny,ik zou toch eens kijken voor een 10-22mm of 12-24mm, en alle merken zijn oke in die range
@DPA,als het buiten is zit je goed met ruimte dan 24-50mm
met beperkte ruimte toch naar de 10-22mm

Geplaatst door: RP Fotostudio op: 03-02-2012

Hoi,
ik ben een leek qua fotograveren, maar nu op zoek naar een nieuwe digitale camera, compacte.
Ik had een 38 mm lens, maar wil graag 1 waarmee je gebouwen nog wat makkelijker er geheel op krijgt. Dus ja moet ik dan een lens kleiner of juist groter dan 38 mm nemen?

Heel erg bedankt als je me hiermee kunt helpen!
Gr Ron

Geplaatst door: Ron op: 12-02-2012

Hallo,
Ik heb een vraag: ik heb de camera nikon coolpix p300 op het oog.Die heeft een maximaal diafragma bij groothoeklens van 1.8

is 1.8 nouw groot genoeg of goed genoeg voor een groothoeklens?

Gr Joeri.

Geplaatst door: joeri op: 11-03-2012

Hoi, Ik overweeg een camera te kopen die wat beter is dan mijn Canon Ixus 60. Ik zou graag wat meer groothoek willen, over de macro ben ik wel tevreden. De meeste foto`s zouden worden genomen in een gymzaal met dansers. Deze dansers hebben echter een vergrootte kans op epilepsie dus een flitser is eigenlijk uit de boze. Wat zou je mij aanraden? Groetjes,

Maarten

Geplaatst door: Maarten op: 07-04-2012

lens 4.5-94.5mm 1:3.1-5.8
21x optical zoom is dit reeds een goede breedhoeklens ?
vriendelijke groeten

Geplaatst door: len op: 15-06-2012