Macrofotografie - Digitale fotografie tips

Macrofotografie

Geplaatst op: 14-02-2009 - 3 reacties

Macrofotografie

Macrofotografie betekent feitelijk close-up fotografie. Je wilt bepaalde onderwerpen zo dichtbij mogelijk fotograferen. Bijvoorbeeld een bloem of een vlieg op een bloem die je volledig op je foto wilt hebben (of juist een close-up van de vlieg). Al het micro leven zoals spinnen en alle andere kleine insecten leg je vast door middel van macrofotografie.

Je hebt verschillende manieren om macrofotografie mogelijk te maken.
- Tussen ringen (Hiermee vergroot je de afstand tussen de sensor en de lens waardoor je een vergrotingsfactor krijgt.)
- Gekoppelde lenzen (Twee lenzen aan elkaar koppelen, waardoor je ook een vergrotingsfactor krijgt.)
- Omgekeerde lenzen (Een bestaande lens omgekeerd monteren op een body d.m.v. een adapter.)
- Macro lens (Speciale lens voor macrofotografie)
- Close-up lens (Voorzet lens die je monteert op een bestaande lens)

Een hommel op een bloem

Lens

Het beste is om een macrolens aan te schaffen. Een macro lens kan al op een paar centimeter scherpstellen, waardoor je super dichtbij je onderwerp scherp kan stellen. Hierdoor kan je het microleven goed vast leggen.

De lens keuze is afhankelijk van hoe dichtbij je het onderwerp wil fotograferen. Als je veel insecten wil fotograferen dan kan je het beste een macro lens van 100mm nemen. Hierdoor hoef je niet zo dichtbij het onderwerp te komen en zal deze niet snel schrikken of weglopen/vliegen.

Als je niet perse insecten wil fotograferen voldoet een 60mm macro lens ook prima. Alleen moet je dan dus in je achterhoofd houden dat je wel dichterbij je onderwerp moet komen om deze vast te leggen.

Canon 100mm macro lens

Scherpstellen

Op elke lens staat op welke afstand hij minimaal kan scherpstellen. Dit wordt aangeduid door middel van een tulp icoon. Daarnaast staat altijd vermeld hoeveel meter de minimale scherpstelling is. Als twee voor beelden heb ik zelf de 75-300mm en 50mm canon lenzen waar een tulp icoon op staat met daar naast het getal 1.5m op de 75-300mm lens en 0.5m op de 50mm lens. Dit betekend dat de 75-300mm lens op minimaal 1.5 meter kan scherpstellen en de 50mm lens al op 50 centimeter kan scherpstellen. Je kan dus met de 50mm lens veel dichterbij scherpstellen.

Statief

Vaak gebruik je bij macrofotografie een statief. Dit omdat je op enkele centimeters aan het fotograferen bent en maar enkele millimeters hebt om scherp te stellen. Je hebt een grote kans dat het scherpstel punt door de beweging wordt verplaatst. Dat wil je natuurlijk niet. Ook is het een nadeel dat wanneer je een laag diafragma wil gebruiken (om alles scherp op de foto te krijgen), je hierdoor vaak een langere sluitertijd moet gebruiken. Je ben dan genoodzaakt een statief te gebruiken. Je kan ook kiezen voor een hoog diafragma, alleen zie je dan vaak dat de achtergrond vervaagd.

Verhouding

Een macrolens heeft een verhoudingsfactor. Dit houd in op welke verhouding (grote) het object op de sensor wordt geprojecteerd. Dit kan bijvoorbeeld 1:1 of 1:2 zijn. Bij 1:1 houd dit in dat het onderwerp even groot als de werkelijkheid op de sensor wordt geprojecteerd. Bij 1:2 wordt het onderwerp twee keer zo klein op de sensor geprojecteerd. Hier moet je dus ook rekening mee houden. Je hebt ook lenzen die juist door een verhoudingsfactor het onderwerp groter op de sensor projecteren zoals bijvoorbeeld 2:1. 2:1 zal het onderwerp twee keer zo groot op de sensor projecteren. Deze soorten lenzen zijn alleen heel erg duur!

Terug naar overzicht

3 reacties

Erg net artikel! Ik fotografeer vaak insecten in mijn achtertuin. Hierbij gebruik ik geen statief. Maar ik merk wel dat het veel lastiger is om zonder statief een scherpe foto te maken.

Ik heb zelf de canon 100mm macrolens en deze kan ik van harte aanbevelen.

Stef.

Geplaatst door: Stef op: 16-02-2009

Leuk artikel. Mijn ervaring met macrofotografie is, dat je ook veel licht nodig hebt, omdat je meestal met diafragma F11 of F16 fotografeert en veel licht verliest door de "lange balguitrek"

Geplaatst door: Dick Akkerhuis op: 03-04-2009

www.google.nl
http://www.google.nl
google
[link=http://www.google.nl]google[/google]

Geplaatst door: . op: 15-02-2012