Witbalans - Digitale fotografie tips

Witbalans

Geplaatst op: 07-02-2009 - 0 reacties

Wat is witbalans?

Met witbalans kan je zoals het woord eigenlijk al zegt zelf het wit in de foto balanceren. Dit houdt in dat wanneer je een object fotografeert zoals bijvoorbeeld een gloeilamp of de zon, dat je het witbalans kan corrigeren.

Waarom moet je de witbalans corrigeren? Het probleem is dat wanneer je zoals ik hierboven al genoemd heb bijvoorbeeld een gloeilamp of de zon fotografeert je zelf als je door de zoeker kijkt, niks aparts ziet, maar de camera heeft een veel gevoeliger oog. Hierdoor zal de foto meer geel uitslaan en niet neutraal wit zal overkomen.

Dit kan je dus corrigeren met witbalans. Veel nieuwere typen camera's hebben dit er al automatisch op zitten, maar je kan dit ook handmatig doen.

Witbalans aanpassen

Wat is nou precies het witbalans aanpassen? Een cameraoog vangt drie soorten kleuren op namelijk Rood, Groen, Blauw (RGB kleuren ). Het kan zijn dat door omstandigheden zoals bij een gloeilamp dat er meer rood kleur op het cameraoog valt. Dit kan je dus compenseren door de witbalans aan te passen. Je zorgt er dan voor dat de camera meer blauw kleur toepast (lagere temperatuur), waardoor de neutrale kleuren beter wit blijven en niet geel worden.

Als het dan nog niet lukt (zowel automatisch als handmatig) dan kun je er nog voor kiezen om de witbalans (als de foto in RAW formaat is genomen), om deze nog digitaal in bijvoorbeeld photoshop CS of Lightroom aan te passen. Je kan dan juist minder (blauw) temperatuur toepassen of juist andersom meer (rood) temperatuur toepassen.

Er zijn dus achteraf nog middelen om het nog aan te passen, mits zoals hierboven genoemd wordt de foto in RAW formaat genomen wordt. Dan kan je nog van alles aanpassen aan de foto. Ik zal proberen zo snel mogelijk hierover een photoshop tip te schrijven, zodat je weet hoe je dit moet doen.

Hieronder een tweetal foto's met als eerste foto een lage temperatuur (meer blauw) en de tweede foto een hogere temperatuur (meer rood).

Temperatuur aanpassen naar een lage temperatuur

Temperatuur aanpassen naar een hoge temperatuur

Terug naar overzicht

0 reacties