Zonnekap - Digitale fotografie tips

Zonnekap

Geplaatst op: 13-01-2009 - 8 reacties

Zonnekap

EW63II Zonnekap

Een zonnekap is handig als je veel buiten fotografeert. De kans dat je dan een zonnestraal door je foto krijgt te zien is echt gering.

Bescherming

Ten tweede kan de zonnekap ook nog dienen als bescherming tegen de lens. Tegen stootjes of krassen. Het is echt aan te raden om een zonnekap te nemen bij een lens die je vaak buiten gaat gebruiken of met veel licht!

Terug naar overzicht

8 reacties

Kun je uitleggen waarom ik met veel licht een zonnekap moet gebruiken?

Geplaatst door: H. Janssen op: 10-02-2009

Als je geen zonnekap gebruikt bij veel licht ( zoals bij sterk zonlicht) heb je kans op lensflare.

Lensflare ontstaat door meervoudige reflectie aan de lucht/glas overgangen in een objectief. De reflectie kan zo uiteindelijk weer de film of chip bereiken zonder direct van het object te komen. Het is vaak een indirecte (gereflecteerde) afbeelding van de lichtbron, waarbij de vorm van de diafragma opening zichtbaar is.

Ik hoop dat je vraag hiermee is beantwoord.

Groeten,

Raymond

Geplaatst door: Raymond op: 10-02-2009

Keurig en duidelijk!

Geplaatst door: Ron op: 10-02-2009

Nogmaals bedankt voor het artikel. Ben inmiddels een beetje ermee aan het oefenen en eindelijk lukt het een beetje! Groetjes, Richard

Geplaatst door: Richard op: 13-02-2009

Hoi Raymond,
Zijn er veel verschillende zonnekappen en zo ja, welke en wanneer te gebruiken?

Gr. Pat.

Geplaatst door: Pat op: 29-05-2009

Hoi Pat,

In principe moet je altijd kijken welke zonnekap bij welke lens hoort.
Meestal staat dit wel aangegeven.

Het beste is als je kan kiezen een zonnekap te nemen die vrij lang is. Dit zodat je de minste kans hebt op zonnestralen die lensflare kunnen veroorzaken.

Geplaatst door: Raymond op: 02-06-2009

Hoi Raymond,
dank je voor je tip, nu kan ik eens gaan experimenteren, wish me good luck haha.

Gr Pat.

Geplaatst door: Pat op: 08-06-2009

Wat je niet moet vergeten, is als je fotografeert met flits, dat je de zonneklep er dan af haalt. Anders krijg je lelijke schaduwen op je foto! :-)

Geplaatst door: Oscar op: 12-08-2009