Lenzen - Digitale fotografie tips

Lenzen

Geplaatst op: 06-01-2009 - 2 reacties

Lenzen fotografie

Canon 28-105mm lens

Een lens zorgt ervoor dat al het licht naar een scherp punt toe komt (brandpunt), wat ervoor zorgt dat er een scherpe focus van het onderwerp op de beeldsensor wordt geprojecteerd.

Welke lens?

Een lens is het belangrijkste onderdeel van de camera. Zonder een goede lens behaal je nooit een mooie scherpe foto. Voor welke lens moet je gaan? Zoom/telezoom of een lens met een vast brandpuntafstand? Dat ligt er helemaal aan wat je ermee gaat doen.

Vast brandpuntafstund

Als je bijvoorbeeld portretfotografie gaat doen, kan je gemakkelijk af met een lens die een vaste brandpuntafstand heeft. Het voordeel hiervan is dat de lens ten eerste goedkoper is en meestal met minder licht toch een snelle sluitertijd kan behalen. Alleen kan je er dus niet mee zoomen.

Tele lens

Mocht je bijvoorbeeld aan natuurfotografie doen, dan wil je vaak al snel een telelens van bijvoorbeeld 70-200mm of 70-300mm of zelfs meer bij bijvoorbeeld vogels spotten. Het voordeel is dat je van een flinke afstand flink kan inzoomen op het onderwerp. Het nadeel is dat je bij een telelens vaak met een statief moet werken i.v.m. trillingen die je foto onscherp maken. Ook is het vaak zo bij de standaard telelenzen dat je overdag mooie foto's maakt, maar 's nachts er snel te weinig licht is en je geen scherpe foto's hierdoor krijgt.

Allround

De ideale lens is toch wel de allround lens. Zelf gebruik ik de 28-105mm Canon en die bevalt voor allround erg goed.

Series

Er is nog een verschil in lenzen. Zo heb je bijvoorbeeld bij Canon de L-serie lenzen. Deze zijn uit puur glas en metaal vervaardigd. Deze lenzen geven een nog strakkere foto,maar de prijzen zijn er ook naar. Voor een beginneling zijn die lenzen niet te betalen, omdat de prijzen beginnen bij de 1000 euro per lens.

Terug naar overzicht

2 reacties

mij wordt altijd een lens geadviseerd van
18-200 voor een allround objectief.
Hoe zit dit nu?

Geplaatst door: hans op: 27-12-2009

Ik werk zelf ook met een allround lens van 18-200 mm omdat je dan nog een heel aardige groothoek hebt met die 18 mm en toch ook behoorlijk kan inzoomen met die 200 mm. En alles wat daar tussen zit. Je hebt dan een flink bereik zonder dat je lenzen moet wisselen. Dat is het grote voordeel van deze allround lens.

Geplaatst door: Machiel Karels op: 28-12-2009